De Docenten

Deze opleiding wordt verzorgd door twee zeer ervaren docenten die hun sporen hebben verdiend, zowel klinisch als op gebied van supervisie en deskundigheidsbevordering in jeugdzorg en jeugd GGZ. Mariëtte en Marjolein dragen met veel bevlogenheid hun passie voor het supervisoren-vak over, ieder vanuit eigen achtergrond en expertise. De opleiding is gebaseerd op jarenlange praktijkervaring met supervisie aan gedragswetenschappers en de afbakening met andere begeleidingsvormen. Er is sprake van een theoretische basis (supervisiekunde, positieve psychologie, leertheorie, systeemtheorie), inbedding in beroep (beroepscompetentieprofiel, beroepscode, beroeps gebonden richtlijnen) en 'wat werkt in de praktijk'. Uitgangspunt is een competentieprofiel van een supervisor, en competent word je door te oefenen en feedback te ontvangen in een veilige leeromgeving. Groeien en ontwikkelen doe je sámen. De eerste fysieke lesdag legt de basis voor die leeromgeving. Ervaring heeft geleerd dat oefenen in kleine groepen, met duidelijke opdrachten, juist heel goed via ZOOM kan. Die ruimte benutten we. Ten slotte werken we met de praktijkervaring die de deelnemers opdoen als supervisor, middels supervisie-over-supervisie, waardoor ervaring opgedaan wordt in alle rollen (supervisor, supervisant en observator) en het geleerde direct geïmplementeerd wordt. Na afloop vormen deelnemers regelmatig een intervisiegroep om verder te leren.

 

Mariëtte van Brandenburg

"De feedback die werd gegeven was steeds opbouwend en daagde je uit het beste uit
jezelf te halen."

Eline Wolters

Orthopedagoog Generalist (en tot voor kort GZ psycholoog);

  • 42 jaar gewerkt in jeugdzorg, 23 jaar als behandelcoördinator o.a. Rubicon JZ, daarna op snijvlak inhoud management Hoofd Kennis en Innovatie o.a. Juzt, strategisch expert functioneel opleiden gedragswetenschappers Pluryn.
  • 15 jaar als (hoofd) docent aan OG opleiding Rino Zuid en OG ZON; in dezelfde periode  zeer veel ervaring opgedaan als supervisor en praktijkopleider van OG-ers i.o.
  • 15 jaar LVSC-supervisor
  • Heden: Commissie registratie, kwaliteit NVO

Mijn drijfveer: verbinding, groei en ontwikkeling

Het mooie van het beroep orthopedagoog (generalist) is voor mij dat ik een bijdrage kan leveren aan verbondenheid tussen mensen. Wij zijn allen een schakel tussen verleden en toekomst en het betekenis geven aan die schakel kan ik enkel in verbondenheid met anderen.  Daarnaast biedt dit vak mij de kans om bij te dragen aan de groei en ontwikkeling van anderen waardoor ik zelf ook blijf leren.

Ik geloof in het zoeken en aansluiten bij krachten en mogelijkheden van mensen, bij wat iemand graag wil bereiken zoals hoop, moed, veerkracht en balans. Dat vind ik terug in de positieve psychologie. Daarnaast is mijn blik altijd systemisch, als hulpverlener, maar ook als supervisor, maak je onderdeel uit van cirkels van wederzijdse beïnvloeding zodra er contact ontstaat. Begin jaren ’90 volgde ik de VO Supervisie en Deskundigheidsbevordering, een ware verrijking voor een orthopedagoog. Eind jaren ’90 een managementopleiding. Langzaam ben ik de verschillende expertises met elkaar gaan verbinden. Dat kon heel mooi in mijn bijdrage aan de opleiding tot orthopedagoog generalist, dé verbinder bij uitstek. Een jaar voor mijn pensionering werd mij gevraagd een supervisorenopleiding te ontwikkelen. Dat heb ik met veel plezier opgepakt. Hoewel ik dus met pensioen ben, wil ik mijn vitaliteit en opgedane ervaring nog graag inzetten voor kwaliteitsimpulsen in de zorg. Deze supervisorenopleiding is er één van.

 

Typerend voor mijn aanpak:

  • practise what you preach
  • veel ruimte voor persoonlijke leerdoelen
  • eerlijke, opbouwende en transparante feedback

"De docent die de opleiding verzorgde is enorm vakbekwaam en staat met passie voor de groep."

Kim Donckers

 


Marjolein Raaijmaakers

"Marjolein weet met haar rustige, warme en positieve houding je echt uit te nodigen tot oefenen en leren, ook als je zelf denkt dat het al perfect moet zijn." 

Ester Reijs-Hochstenbach

 

Marjolein weet met haar rustige, warme en positieve houding je echt uit te nodigen tot oefenen en leren, ook als je zelf denkt dat het al perfect moet zijn. 

GZ-psycholoog/Psychotherapeut:

  • 20 jaar werkervaring in de jeugdzorg
  • 10 jaar ervaring als supervisor en werkbegeleider
  • Supervisor NIP K&J
  • Docent cursus Supervisie geven aan gedragswetenschappers

 

Mijn drijfveer: Kansen en mogelijkheden

Ik werk in een organisatie voor SGGZ kind en jeugd (Pluryn) en heb een eigen praktijk voor BGGZ en SGGZ (Praktijk Kom in je Kracht). Deze combinatie bevalt me erg goed. Mijn dagelijks werk bestaat uit het geven van supervisie en werkbegeleiding en het uitvoeren van (proces)diagnostiek en (o.a. geprotocolleerde) behandelingen voor kinderen/ jongeren/ jongvolwassen en hun ouders. Ik heb een aantal coördinerende taken binnen Pluryn en daarnaast ben ik samen met Mariëtte van Brandenburg docent van de opleiding Supervisie geven aan gedragswetenschappers. Een mooie diversiteit aan taken.

Het creëren van kansen en mogelijkheden door te zoeken naar oplossingen, in plaats van te richten op belemmeringen, is mijn visie en geeft mij energie. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen ongeacht zijn verleden, binnen zijn eigen mogelijkheden en beperkingen in staat is tot groei/ ontwikkeling. Deze zienswijze komt zowel tot uiting in de manier hoe ik de supervisie-, werkbegeleidings- als behandeltrajecten vormgeef.

Door anderen word ik omschreven als: kundig, leergierig, initiatiefrijk, energiek, betrouwbaar en empathisch. Ik haal veel voldoening uit het contact met collega's, kinderen/ jongeren/ jongvolwassenen en hun systeem en zet mij in om samen met hen een optimaal toekomstperspectief en de best mogelijke ontwikkelingskansen voor zowel hun leer- als leefsituatie te realiseren.

Ik heb in mijn werk brede kennis en ervaring opgedaan, onder andere als psycholoog bij een basisschool in Utrecht, als (gezins)voogd bij toenmalig Bureau Jeugdzorg en als GZ-psycholoog, psychotherapeut, regiebehandelaar, supervisor, werkbegeleider en docent binnen de Jeugdzorg Plus en poliklinieken van Pluryn en in mijn eigen praktijk.

 

Typerend voor mijn aanpak:

  • Integer, oprecht, nieuwsgierig en nuchter
  • Meegeven van vertrouwen door middel van een veilige leeromgeving, eerlijkheid en transparantie
  • Verdiepen en aanzetten tot denken